Wulkanizacja

KIEDY ZMIENIAĆ OPONY:

Jak często i z jakich powodów wymieniać opony? Kiedy opona zagraża Twojemu bezpieczeństwu?

Dzisiaj posiadanie dwóch kompletów opon, a częściej nawet dwóch kompletów kół jest coraz popularniejsze. Bo i świadomość nasza jest większa, i producenci zmodyfikowali produkty pod takim kątem. Nie będziemy zatem pisać o wymianie z opon zimowych na letnie, czy z letnich na zimowe, a o przypadkach, gdy trzeba lub warto rozważyć wymianę opon na nowe:

Jak często i z jakich powodów wymieniać opony? Kiedy opona zagraża Twojemu bezpieczeństwu?

Dzisiaj posiadanie dwóch kompletów opon, a częściej nawet dwóch kompletów kół jest coraz popularniejsze. Bo i świadomość nasza jest większa, i producenci zmodyfikowali produkty pod takim kątem. Nie będziemy zatem pisać o wymianie z opon zimowych na letnie, czy z letnich na zimowe, a o przypadkach, gdy trzeba lub warto rozważyć wymianę opon na nowe:

1. Przebicie opony

Gwóźdź w oponie – lepiej z nim długo nie jeździć, bo może bardziej rozerwać oponę.
Z drugiej strony, gdy go wyjmiesz koło może szybko stracić powietrze.

Nowoczesne opony są bardzo wytrzymałe – kiedy ostatnio zmieniałeś koło? Dawno albo wcale, prawda? To dlatego większość producentów zamienia w nowych samochodach koło zapasowe na komplet naprawczy. Gdy jednak przebijesz oponę czeka Cię naprawa lub wymiana. Specjalista w naszym serwisie oceni czy opona kwalifikuje się do naprawy czy wymiany. Naprawy robimy od ręki (ceny napraw), przy koniecznej wymianie sugerujemy dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy wymianę obydwu opon na tej samej osi.

wulkanizacja wawer
wymiana opon wawer, wulkanizacja wawer

2. Zużycie bieżnika do poziomu dozwolonego przepisami

Wysokość bieżnika – powinna mieć min. 3 mm. Na zdjęciu opona ma ok. 4,5 mm i wizualnie nie jest to już dużo. Ale i tak do wskaźników minimalnej wysokości bieżnika zgodnej z przepisami (znajdujących się w rowkach tuż przed suwmiarką) jeszcze daleko.

Sprawdzenie stopnia zużycia bieżnika opon jest standardową czynnością przy okresowych przeglądach, także przy wizycie auta w serwisie. Wskaźnik zużycia opony znajduje się w głównych rowkach bieżnika. Powierzchnia gumy bieżnika równa się poziomowi wskaźnika? Najprawdopodobniej bieżnik zbliża się do swojej minimalnej dozwolonej głębokości (1,6 mm) lub jest już poniżej! Sugerujemy dla komfortu i bezpieczeństwa wymianę opon ciut wcześniej – gdy głębokość bieżnika zeszła poniżej 3 mm.  Nowe opony mają bieżnik o głębokości 8-9 mm.

3. Opony ze zmianami starzeniowymi

Zmiany starzeniowe – widoczna tu porowatość gumy. Niepokojące te zmiany w oponie jeszcze dość młodej (3-letniej) i używanej tylko latem, mogą być spowodowane częstymi wjazdami na krawężnik (jest to prawa przednia opona) i dużym przebiegiem

wulkanizacja, wymiana opon wawer

Data produkcji opony – ta opona została wyprodukowana w 21. tygodniu 2008 roku.

Guma opon z powodu upływu czasu ulega zmianom starzeniowym i zmęczeniowym. Zmiany te mogą objawiać się pęknięciami czy deformacjami na zewnętrznych obszarach opony. Znaczne zmiany starzeniowe mogą osłabiać przyczepność opon. Producenci opon zalecają, by  po pięciu latach użytkowania poddawać opony regularnej kontroli przynajmniej raz w roku. Wg producentów, opony używane przez co najmniej 10 lat po dacie produkcji powinny być bezwzględnie wymienione na nowe, nawet jeżeli wyglądają na sprawne i nadające się do dalszego użytku, a ich stopień zużycia nie osiągnął granicy dopuszczanej przez przepisy.

Podobnie jak w przypadku bieżnika, opinia naszego serwisu jest taka, że nie warto czekać z wymianą do granicy 10 lat. Zalecamy wymianę maksymalnie po ośmiu latach, wychodząc z założenia, że opony w sposób bezpośredni wpływają na bezpieczeństwo: nasze, osób z nami podróżujących i innych użytkowników dróg. Mając na względzie przede wszystkim bezpieczeństwo naszych Klientów, wymiana i wyważenie opon zakupionych w Dixi-Car realizowana jest bezpłatnie.  Opis promocji

4. Opona uszkodzona

Rozcięcie opony – nie na tyle duże, żeby uniemożliwiało eksploatację opony. Osnowa nie została naruszona, nie pojawiło się wybrzuszenie, opona nie traci powietrza.

Podczas eksploatacji auta, szczególnie na naszych, polskich, niestety nie najlepszych drogach, opony narażone są na uszkodzenia wynikające z uderzenia w twarde przedmioty, takie jak krawężnik, krawędź dziury w jezdni itp. Wszelkie widoczne uszkodzenia: przebicia, rozcięcia czy deformacje (wybrzuszenia, wklęśnięcia) powinny być sprawdzone i ocenione przez fachowca pod kątem dalszego użytkowania.

5. Nieregularne formy zużycia

Nierówne zużycie bieżnika opony (po prawej bieżnik płytszy) – prawdopodobnie trzeba ustawić geometrię zawieszenia. Jeśli tego typu nierównomierne zużycie jest minimalne, można spróbować wymienić koła miejscami, np.przełożyć prawe przednie koło na prawy tył (w samochodzie z przedbnim napędem).

Nieregularne formy zużycia bieżnika na środku lub na zewnętrznych krawędziach są często oznaką problemu mechanicznego, takiego jak np. nieprawidłowa geometria kół, niewłaściwe wyważenie, problem z zawieszeniem lub układem napędowym. Nieprawidłowe formy zużycia mogą być także następstwem jazdy z niewłaściwym ciśnieniem w oponach. W przypadku pojawienia się takich nieprawidłowości, nasi fachowcy udzielą kompetentnej porady. Aby uniknąć nierównomiernego zużywania ogumienia, należy przy każdej wymianie opon, a także po bardzo mocnym uderzeniu zawieszeniem, sprawdzić geometrię (opis usługi geometria zawieszenia). Zachowanie właściwych parametrów przedłuża trwałość opon i pozwala cieszyć się komfortową jazdą. Zobacz  opis promocji na ustawienie zbieżności.

6. Opony niewłaściwie dobrane do pojazdu

Zestaw czterech takich samych opon – najlepiej, gdy wszystkie opony w samochodzie są tego samego producenta i typu. Ew. opony przeniej osi mogą się różnić od opon tylnej osi.

Wszystkie koła samochodu powinny być wyposażone w opony tego samego typu. Tylko wówczas możesz liczyć na najlepsze osiągi. Bardzo ważne, by wybrać najodpowiedniejsze opony do swojego samochodu. Jeżeli nie masz pewności, skorzystaj z porady naszych doradców.

wulkanizacja wawer
Przewiń do góry